dinsdag 10 november 2015

Paars: Geloof in je dromen!

Welke associaties roept paars bij jou op? Paars staat voor mij voor magie, fantasie en intuïtie. De afgelopen week concentreerde ik me op deze kleur en toen kwam er bij mij op dat paars ook staat voor: 'Geloof in je dromen!'.


Wat voor dromen had jij vroeger en zijn die nog hetzelfde? Wat zijn op dit moment je dromen? Grote kans dat je eigenlijk geen idee hebt. De meeste mensen denken dat een Droom met hoofdletter 'D' iets supergroots moet zijn en dat je daar in één keer middenin zou moeten springen. Dromen beginnen echter meestal met een piepklein gedachtezaadje.

Natuurlijk, er bestaan mensen - zie 10 jaar 'Ik vertrek' - die het roer compleet omgooien en een camping gaan beginnen in Frankrijk, waar ze al jaren over dromen. Toch gebeurt het heel vaak dat deze mensen na een aantal jaren gedesillusioneerd terugkeren naar Nederland. Vertwijfeld vragen ze zich af of het dan misschien toch niet hun droom was... Het was vast wél hun droom, maar misschien hadden ze er niet bij stil gestaan wat die droom precies in hield. Jouw dromen gaan namelijk niet over de concrete invulling ervan, maar over het gevoel dat je wilt ervaren als je je droom uiteindelijk beleeft. Vaak is je leven op dit moment niet helemaal zoals je het zou willen, met andere woorden, je ervaart niet de prettige gevoelens die je denkt te gaan ervaren als je je droom uitleeft.



Dus waarom moeilijk doen en gaan emigreren, als het ook makkelijk kan! Als het echt je ultieme droom is om naar Frankrijk te vertrekken, dan kom je er uiteindelijk echt wel achter, maar voor nu laten we eerst eens bepalen wat je denkt te gaan ervaren als je in Frankrijk zit met je gezin op die groene camping met open bar. Welke gevoelens en emoties wil je graag ervaren? Vrijheid? Meer intimiteit met je familie? Meer contact met de natuur? Schrijf alles op wat je graag zou willen ervaren, maar houdt het op het gebied van gevoelens en emoties. Uiteraard kun je dit doen voor jouw specifieke droom, maar je kunt ook gewoon opschrijven wat je nu niet ervaart in je huidige leven, maar wat je wel graag wilt bereiken. De volgende stap is vaak de lastigste en dat is om dingen te gaan ondernemen of te observeren die alvast in de richting van gaan van wat je net hebt opgeschreven zonder je daarbij tegen te laten houden door dingen als te weinig geld of het gevoel dat je het toch nooit kun bereiken (!). 

Bijvoorbeeld: je wilt meer vrijheid ervaren. Hoe ziet vrijheid eruit als je nu in je huidige leven dat al zou kunnen ervaren? Is het zomaar door de week een middag vrij nemen en op een terras gaan zitten? Is het de muziek keihard aanzetten in je huiskamer en dan als een bezetene de luchtgitaar te gaan bespelen? Wees creatief en bedenk leuke dingen voor jezelf die haalbaar en superklein zijn! Ga jezelf niet pijnigen door dingen te bedenken die teveel geld kosten/teveel andere mensen betreffen die misschien niet mee willen doen/een logistieke nachtmerrie zijn. Houd het simpel en leuk en doe liever vaker - het liefste elke dag! - iets heel kleins dan één keer iets wat heel veel moeite, tijd en/of geld kost.


Het is altijd mijn droom geweest om kunstenares te zijn, maar het grootste gedeelte van mijn leven dacht ik dat dit (niet meer) bereikbaar was. Ik was vroeger al heel creatief en wist altijd precies wat ik wilde maken en hoe. Ik wist ook al vroeg dat ik het wilde combineren met lesgeven. Helaas heb ik mij op tienjarige leeftijd helemaal laten ontmoedigen door mijn handenarbeidjuf die zei dat 'ik wel heel wat meer moest kunnen doen dan een beetje goed kunnen knutstelen' als ik naar de kunstacademie wilde. Vanaf toen heb ik beetje bij beetje mijn droom laten varen.



Maar toch niet helemaal. Zo werkt het nou eenmaal met dromen, jij noch iemand anders kan ze wegmaken! Altijd bleef het sluimeren op de achtergrond. Soms kon ik mijn creativiteit kwijt op onverwachte momenten, zoals tijdens mijn tijd als lerares Frans toen ik vaak mijn eigen lesmateriaal maakte. Het keerpunt kwam echter toen ik mijn baan opzegde. Inderdaad een grote stap, maar op dat moment was dat het enige wat ik kon doen. Ik was gewoon helemaal op en kon niet meer verder zoals ik ging.

Het eerste wat in mij op kwam, was dat ik weer creatief bezig wilde gaan. Op het moment dat ik overspannen thuis zat, was ik echter helemaal geblokkeerd en kwam er niets uit. Ik ben jarenlang oververmoeid geweest en heb in die tijd ook nog eens een zoon gekregen. Weinig tijd en energie dus om zelf actief iets te gaan doen behalve voor mijn gezin en mezelf te zorgen. Wat ik wél ontdekte in die tijd was pinterest en facebook. Een wereld ging voor mij open! 


Online 'ontmoette' ik steeds meer gelijkgestemde mensen en ontdekte ik nieuwe manieren om creatief te zijn. De eerste jaren bleef het vooral bij lezen hoe anderen het deden en mooie plaatjes pinnen op mijn digitale pinterestborden. Meer energie en tijd had ik ook niet over naast het zorgen voor mijn gezin, maar toen mijn zoon naar school ging kreeg ik opeens meer tijd en ruimte voor mezelf en begon ik vanalles te maken. Ik begon steeds meer te tekenen, eerste met mandala's daarna ook vrijere tekeningen. Dat was al een hele ontdekkingsreis op zich.


Ketting 'Believe' met amethist en hematiet

Daarna ontdekte ik het wire wrappen. In eerste instantie zou ik een workshop 'Tree of Life' bij iemand gaan volgen, maar die moest ik afzeggen omdat we daar gewoon geen geld voor hadden. Ik vond dat zo jammer! Toen bedacht ik me opeens dat ik wel eens op youtube kon zoeken of daar een tutorial te vinden was en ja hoor! Youtube staat werkelijk waar helemaal vol met gratis filmpjes over DIY dingen die je kunt maken en wire wrapping in het bijzonder. Ik had gedacht dat zilverdraad en edelsteentjes onbetaalbaar zouden zijn, maar dat viel reuze mee! Ik begon met overal 1 stuks van en ging gewoon aan de slag. Vandaar groeide het gestaag. 

Dit jaar is het verder gegroeid en ben ik begonnen met het maken van mijn eigen kleding, een andere droom van mij die ik al heel lang had. Het is namelijk altijd 'mijn ding' geweest om kleurrijke kledingcombinaties te dragen net even anders zijn dan wat anderen dragen. Het is mijn belangrijkste manier om mijn eigen ik te uiten. Al heel lang wilde ik een manier vinden om dit nog persoonlijker te maken en probeerde ik met mijn naaimachine vanalles uit, maar het wilde maar niet lukken. Het resultaat viel altijd tegen en zag er in mijn ogen gewoon niet uit. Tot ik via pinterest in aanraking kwam met 'upcyclen', een manier om oude kleding te combineren tot nieuwe kledingstukken. Ik ben het gewoon eens gaan proberen en was meteen blij met het resultaat, zie deze jurk! Ik ga er zeker mee door om op deze manier kleding te maken en hoop na mijn eigen garderobe ook kleding voor anderen te kunnen maken.


Geüpcyclede jurk en armwarmers 'Believe'

Jarenlang heb ik plaatjes zitten pinnen van intuïtieve tekeningen en schilderijen, gewirewrapte sieraden en geüpcyclede kleding terwijl ik er nooit aan dacht dat ik dat ook zou kunnen of überhaupt zou gaan doen. Ik zal niet flauw zijn en zeggen dat ik nu bakken met geld verdien met 'mijn droom', zover is het nog niet, maar ik ben in ieder geval eindelijk weer écht gelukkig! Ik vind het zelf altijd ontzettend irritant als mensen doen alsof het hun allemaal is komen aanwaaien en dat ze er niets voor hebben moeten doen. Dit is nooit het geval! Er is in ieder geval altijd een denk- en ervaringsproces aan voorafgegaan, wat vaak al jarenlang onbewust heeft moeten 'rijpen'. Zo was het voor mij en voor iedereen die ik ken die echt werk maakt van haar of zijn droom.

Jij kunt ook werk van je droom maken en het proces ernaartoe bewust maken door je te bedenken dat alles, maar dan ook echt alles wat je meemaakt nuttig is. Je kunt uit elke ervaring stukjes plukken die je kunt gebruiken om naar iets groters toe te groeien. Vraag je telkens af 'wat is het belangrijkste voor mij: geld of geluk? vrijheid of bevestiging? enz.'. Onthoud dat het om gevoelens en emoties gaat die je wilt ervaren, dus niet om meer geld/auto's/mensen om je heen verzamelen of succesvoller zijn. Vaak wil je ontzettend graag bevestiging (zie mijn vorige blog) van anderen dat jouw droom de moeite waard is en dat jij dus de moeite waard bent en ik zeg je: natuurlijk! Ga ervoor en begin klein! Als ik het kan, kan jij het ook! Laat me hieronder weten hoe het gaat als je dat leuk vindt!

Ketting 'Believe' is gemaakt van amethist-, hematiet- letter- en textielkralen en helpt je je dromen concreet te maken. De ketting is verkrijgbaar in de webshop. De jurk is vanaf nu mijn privébezit ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten