woensdag 7 oktober 2015

KleurenKracht: Herfstrood!

Als het gaat om KleurenKracht is de herfst wel het meest krachtige seizoen van allemaal met al die prachtig gekleurde bladeren, kastanjes, eikels en pas geoogst fruit. Van alle kleuren die je tegenkomt in dit seizoen heb ik herfstrood eruit gepikt voor deze nieuwe aflevering van KleurenKracht. Deze gloedvolle rode kleur staat voor mij voor 'de tijd voor oogsten is gekomen'.


Herfstrood! De tijd van oogsten is gekomen

Op de foto zie je linksboven de herfstrode wingerd uit onze tuin die mij inspireerde tot het schrijven van deze blogpost. Elk najaar kleurt deze plant van groen naar prachtig rood, waarna de bladeren afvallen in de winter, er weer nieuwe groene bladeren aankomen in de lente en doorgroeien tot lange slingers in de zomer waarna de plant weer rood kleurt in het daaropvolgende najaar. Ik vind het één van de mooiste planten uit onze tuin omdat de wingerd zo mooi weergeeft hoe de levenscyclus van dood en hergeboorte verloopt.

De afgelopen 3 'levenscycli' waren voor mij gevuld met heel veel rood geworden bladeren die afvielen waarna er weer nieuwe groene voor in de plaats kwamen. In het najaar van 2012 begon ik met de zoektocht naar mijn passie en hoe ik deze passie in kon bouwen in mijn dagelijkse leven. Ik dacht dat ik al precies wist hoe dat leven eruit zou gaan zien, maar het liep allemaal heel anders dan ik ooit had gedacht! 

In 2012 begon ik met de Opleiding tot Kindercoach bij Tea Adema om vervolgens in 2013 en 2014 te proberen De Spreeuw Coaching, een coachingspraktijk voor hooggevoelige jongeren op te zetten. Al snel merkte ik dat ik nog steeds iets miste en na flink wat navelstaarderij kwam ik erachter dat dat 'iets' creatief bezig zijn en dingen maken was. Ik begon daarom in 2014 met AardeKracht, een webshop met handgemaakte sieraden. Al gauw stopte ik met mijn coachingspraktijk die maar niet van de grond wilde komen om me helemaal op de sieraden te kunnen richten. Ik voelde me meteen 'thuis' bij mijn beslissing om helemaal voor mijn creativiteit te gaan.

Aangekomen in het najaar van 2015 voel ik dat het weer tijd is een nieuwe stap te nemen met mijn AardeKracht blog. Na 3 jaar is het tijd om te gaan genieten van de oogst van 3 jaar zaaien en zoeken. Ik ben er namelijk uit: mijn allergrootste passie van al is Kleur! Vanaf het nieuwe jaar zal mijn blog zich volledig gaan richten op het onderwerp Kleur en hoe jij de Kracht van Kleuren kunt gaan inzetten in je dagelijkse leven. Daarbij zal mijn webshop blijven bestaan, waarin ik volop producten zal aanbieden in de kleur van jouw keuze.

Herfstrode wingerd
Mijn hele leven ben ik al bezig met het onderwerp kleur op allerlei verschillende manieren, ook al was dat tot nu toe vooral onbewust. Zo kies ik iedere dag met veel zorg de kleur van mijn kleding voor die dag uit en hield ik als kind al ontzettend veel van kleuren en tekenen. Daarbij had ik altijd het gevoel dat sommige kleuren 'bij elkaar hoorden' (zoals paars, oranje en groen, terwijl ik toen nog niet wist dat dit de secundaire kleuren zijn). Iedere kleur had ook een eigen, specifiek gevoel voor mij. 

Voor veel mensen klinkt dat ontzettend vaag, maar voor mij is het een feit: Kleur is Gevoel. Denk maar terug aan toen je nog een kind was: je moest en zou op een bepaalde dag knalroze dragen of je weigerde juist altijd om lichtblauw te dragen hoe vaak je moeder ook zei dat die kleur je zo mooi stond. Kinderen weten nog dat bepaalde kleuren gewoon goed voelen of juist niet en omdat het een gevoel is, is het daarom ook zeer persoonlijk hoe je kleuren ervaart. 

Het is niet gek om te bedenken dat kleuren bepaalde gevoelens bij je oproepen want wat is kleur eigenlijk? Kleur is niets anders dan licht en elke kleur licht heeft een eigen frequentie. Denk maar aan hoe de regenboog tot stand komt: het licht van de zon schijnt door de regendruppels die het licht breken waarna de verschillende kleuren van de regenboog tevoorschijn komen. 

Wetenschappers hebben aangetoond dat het meest elementaire deeltje niet alleen een deeltje is maar tegelijkertijd ook een frequentiegolf. Ik ben een leek op dit gebied, maar wat daaruit volgt is volgens mij dat alles wat bestaat uit deeltjes dus ook gemaakt is van frequentiegolven. Dan is het heel logisch dat lichtdeeltjes die een bepaalde frequentie hebben, invloed hebben op je lichaam dat ook uit deeltjes/frequentiegolven bestaat. Wetenschappers hebben ook aangetoond dat er zo'n 100 miljoen verschillende kleurnuances zijn die ons brein kan waarnemen. Elk van deze nuances heeft weer z'n eigen frequentie die van invloed kan zijn op onze eigen frequentie, dus kun je nagaan hoe belangrijk kleur is in ons leven! Reden te meer om me helemaal te gaan richten op deze KleurenKracht! 

Herfstopbrengst: kastanjes en hortensiabloemen
Vanaf het nieuwe jaar kun je dus verwachten dat deze blog er op een volledig nieuwe frisse manier uit zal gaan zien. Ik zal blijven bloggen over KleurenKracht en hoe jij die kunt gebruiken om je eigen LevensKracht te versterken. Daarnaast maak ik de serie KristalKracht oftewel de edelsteen van de maand dit jaar nog af. Je kunt verwachten dat er allerlei nieuwe workshops en producten zullen worden toegevoegd in het nieuwe jaar die jou de kans zullen bieden de Kracht van Kleuren zelf te gaan ervaren. Wil jij als eerste op de hoogte blijven van deze kleurrijke ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief rechts bovenaan deze pagina!

Wat betreft herfstrood en deze tijd van oogsten: wat oogst jij deze herfst? En welk gevoel roept rood op voor jou? Als je je reactie hieronder achterlaat, krijg je altijd antwoord.

2 opmerkingen:

  1. Lieve Geeske,
    Veel succes met je nieuwe uitdaging. Van de kleur rood in de herfst wordt ik vrolijk en tegelijk een beetje triest, want het betekent dat de winter eraan komt. Ik ben niet zo'n wintermens en wel logisch immers ik ben in de zomer geboren onder het sterrenteken Leeuw. En tegelijkertijd ook geboren in het vuurteken zon, dus rood loopt wel als een rode draad door mijn leven. Rood betekent voor mij ook gronding en verbinding met Moeder Aarde. Liefs, Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geertje,
      Bedankt voor je reactie. Het doet mij inderdaad ook denken aan de naderende winter waar ik best van houd; ik ben dan ook een winterkind én een vuurteken. Rood betekent voor mij ook gronding inderdaad. Ik zie je volgende week in levende lijve. Tot dan!
      Liefs, Geeske

      Verwijderen