zaterdag 12 september 2015

Sieraden en accessoires geïnspireerd door 'Maleficent'

Foto gevonden via deze link.
Ik ben altijd al gefascineerd geweest door heksen en had een ware obsessie rond dit thema toen ik een jaar of 9 was. Ik las alles wat ik maar kon vinden over heksen. Ik denk dat mijn fascinatie met archetypen en symbolen toen ook begonnen is. Archetypen zijn volgens Carl Jung symbolische voorstellingen van bepaalde types die bepaalde rollen spelen en die voorkomen in het onderbewustzijn van een collectief, dus een groep mensen. Voorbeelden van archetypen zijn: de heks, de maagd, de ridder, de joker of clown, de moeder, de vader, de godin enz. Elk mens speelt tijdens zijn of haar leven een aantal van de rollen van deze archetypen en dat is wat mij zo fascineert. Dat we allemaal deze archetypen met ons mee dragen en uitspelen.

Een mooi voorbeeld van het uitspelen van een archetype in de kunst is Maleficent. Zij is de slechte heks uit het sprookje van Doornroosje. In 1959 kwam de tekenfilm 'Doornroosje' van Disney uit en in 2014 de film 'Maleficent'. Beide films vond ik helemaal geweldig! De kostuums in de laatste film - die gespeeld wordt door echte acteurs zoals Angelina Jolie - zijn werkelijk prachtig! Deze laatste film, maar zeker ook alle andere heksen waar ik over las toen ik 9 was inspireerde mij tot het maken van deze sieraden en accessoires. 



De sieraden- en accessoiresset 'Maleficent' is gemaakt van nunovilt (paarse merinowol op zwarte tule), fluweel, kant, zilverdraad en onyx en bestaat uit een hoge col, armwarmers die ook als epauletten gedragen kunnen worden, oorbellen en een hanger.


Ik begon met een paar armwarmers die achter sluiten met een lint. Het is moelijk om de prachtige paarse kleur goed op de foto te krijgen. In het echt is de kleur nog mooier en feller! Zelf vind ik zwart en paars heel mooi bij elkaar staan. Op één of andere manier doet deze kleurencombinatie me altijd denken aan heksen en magie. Ik vond onyx daar ook goed bij passen. Lees hier meer over deze zwarte steen.


Vantevoren wist ik niet precies wat ik zou gaan maken toen ik aan deze set begon en dat is ook hoe ik het liefste werk. Gewoon kijken wat het materiaal wil en kan en dan steeds een beetje toevoegen totdat het 'af' voelt. Zo werd deze set een stuk meer 'gothic' dan ik vantevoren had bedacht. Nadat ik de armwarmers af had leek het me gaaf om er een soort col of kraag bij te maken en dat werd deze! Voor de foto legde ik de armwarmers erbij op de schouders en toen zei mijn zoon van 6: 'Je kunt ze ook als schouderdingen gebruiken!'. Wat een leuk idee! Je kunt op de vorige foto zien hoe dat er dan uit kan zien als je ze draagt.


Ik maakte de set af met deze oorbellen en een onyx hanger. De oorbellen zijn gemaakt van nunovilt omwikkeld met zilverdraad en versierd met onyx splitkralen. De hanger is een onyx omwikkeld met dubbelvoudig zilverdraad en afgemaakt met één amethistkraal. 

In de onyx zit een kleine oneffenheid, wat ik juist wel mooi vind passen bij het heksenthema. Heksen staan voor dat deel van onszelf dat zo vaak afgewezen is dat je je dan maar altijd 'slecht' gaat gedragen. Eén van de mooiste quotes die ik tegenkwam op pinterest was deze: 'De slechte koninginnen zijn de prinsessen die nooit gered zijn'. Iets om over na te denken!

Foto gevonden via deze link.
De sieraden zijn nu verkrijgbaar in de webshop én op Etsy, waar ik mijn winkel opnieuw geopend hebt voor klanten die graag met iDeal willen betalen en internationale klanten.

Wil je graag meer weten over Maleficent? Ik heb dit leuke overzicht gemaakt op Etsy met allerlei mooie Maleficent geïnspireerde sieraden en andere hebbedingen.


Ik als 'Maleficent'. Mijn man vond dat ik er maar vrolijk bij moest lachen. :D

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen