vrijdag 4 september 2015

Experimenten met nieuwe materialen

Feeërieke vilten ketting van merinowol met zilveren hanger van ruwe amethist

Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig met het maken van sieraden door middel van wire wrapping. Ik heb tijdens dat jaar heel veel prachtige sieraden voorbij zien komen van anderen en heb zelf ook al heel wat uitgeprobeerd. Bekijk mijn pinterestbord 'Wire Wrapping' maar eens, ik heb al bijna 2500 volgers die dat bord ook volgen! De laatste tijd begon ik me wel af te vragen: 'Wat is nou mijn eigen persoonlijke stijl van sieraden maken?'. Om daarachter te komen ging ik op zoek naar wat ik zelf graag draag en mooi vind.

Voor mij is kleur wel het belangrijkste denk ik. Ik bedenk elke dag wat voor kleur of meestal welke combinatie van kleuren ik zal dragen die dag en wat voor sieraden daar het beste bij passen. Deze week heb ik bijvoorbeeld een rode en 'donkere' week en de week hiervoor droeg ik juist veel turquoise, wat zoals je misschien wel gelezen hebt, mijn lievelingskleur is.

Daarnaast gebruik ik heel graag edelstenen. Ik vind het leuk om erachter te komen bij welke chakra's een steen hoort en welke eigenschappen en associaties bij elke steen hoort. Veel stenen worden helemaal rond en glad gepolijst, maar ik houd zelf meer van de grilligheid en imperfectie van ruwe stenen. De natuurlijke uitstraling die deze stenen hebben spreekt me heel erg aan.

Verder werk ik nu al meer dan een jaar met de techniek wire wrapping en heb al vanalles uitgeprobeerd van het ingewikkelde 'wire weaving' tot wat eenvoudiger ontwerpen. Het is heel fijn werk en je kunt vrijwel alles maken wat je maar wilt, omdat draad zo'n flexibel materiaal is. Zelf houd ik er ook erg van om zilver te dragen, maar ik begon toch wat kleur te missen. De edelstenen geven natuurlijk ook kleur, maar toch... ik ben meer van de knalkleuren. En toen ontdekte ik vilt!


Er ging een wereld voor mij open! Vilt wordt gemaakt van aan elkaar klittende wolvezels waarbij er vaak merinowol wordt gebruikt dat verkrijgbaar is in alle mogelijke (knal!)kleuren van de regenboog. Je kunt traditioneel nat vilten, maar je kunt ook nunovilten. Dit is een techniek waarbij je wolvezels legt op een stuk stof met een open structuur waarna door het viltproces het vilt zich vastzet op het stuk stof. Dat wilde ik wel eens proberen! 


Voor deze sieradenset heb ik eerst een stuk nunovilt gemaakt van merinowol in 3 verschillende kleuren op een stuk organza. Daarna maakte ik eerst deze polsband door het nunovilt op jeansstof en een stukje van een oud t-shirt te naaien. Daarna versierde ik de band met glaskraaltjes, een 'golf' van turkoois en 2 zilverkleurige visjes. De inspiratie voor deze polsband was Ariël van 'De Kleine Zeemeermin'. Het leek me leuk om een aantal sieraden te maken geïnspireerd door sprookjes zodat je een stukje 'magie' met je mee kunt dragen in je dagelijkse leven.


Ik heb de sieradenset verder aangevuld met deze oorbellen gemaakt van nunovilt gewikkeld om een stuk zilverdraad en afgemaakt met glaskraaltjes en turkoois op zilverdraad.



Natuurlijk kon een mooie zeemeerminnenketting niet ontbreken! Ik maakte deze van jeansstof met daaromheen nunovilt en omwikkelde het geheel met zilverdraad versierd met glaskraaltjes en turkoois. De sieradenset kan in z'n geheel gedragen worden, maar elk van de onderdelen kun je ook apart dragen om net dat beetje magie aan je dag toe te voegen.

Zelf ben ik erg blij met het resultaat van dit experiment om nieuwe materialen toe te voegen aan mijn sieraden. Ik heb wel het gevoel dat ik weer een stukje dichterbij mijn eigen stijl ben gekomen als sieradenontwerper. Wat vind jij van deze combi van kleuren en materialen? Laat gerust een reactie achter hieronder!

Je vindt de sieradenset 'Ariël' nu in de webshop. Hou je niet zo van 'De Kleine Zeemeermin'? Laat me dan hieronder weten wat jouw favoriete sprookje is en houd mijn blog in de gaten voor meer magisch geïnspireerde sieraden! Ik heb al een idee voor een volgende set en die zal in ieder geval iets donkerder worden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten